خدمتکار ایرانی برنامه موسیقی علیخانی

خدمتکار: ایرانی برنامه موسیقی علیخانی احسان علیخانی اخبار فرهنگی و هنری

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

    گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی ۴دهه نتوانستیم مسئله مدیریت را حل کنیم

    چالش ها و پرسشها کنونی کشور تاکنون دو قربانی در مجلس داشته و وزرای کار و رفاه اجتماعی و اقتصاد به وسیله نمایندگان مجلس منزل نشین شده است اند. از سوی دیگر حضور

    ۴دهه نتوانستیم مسئله مدیریت را حل کنیم

    ۴دهه نتوانستیم مسئله مدیریت را حل کنیم

    عبارات مهم : استیضاح

    چالش ها و پرسشها کنونی کشور تاکنون دو قربانی در مجلس داشته و وزرای کار و رفاه اجتماعی و اقتصاد به وسیله نمایندگان مجلس منزل نشین شده است اند. از سوی دیگر حضور مدیر جمهور در مجلس نشان داد دو قوه جهت حل پرسشها کشور تلاش می کنند. این در حالی است تا شروع رسمی تحریم ها که در آبان ماه خواهد بود وقت اندکی باقی مانده و به نظر می رسد با ادامه اوضاع موجود شاهد چالش های جدی تری در کشور باشیم.

    ۴دهه نتوانستیم مسئله مدیریت را حل کنیم

    به همین علت و جهت تحلیل و بررسی این عنوان با دکتر مسعود پزشکیان نایب مدیر اول مجلس شورای اسلامی و وزیر اسبق بهداشت گفت وگو کردیم. دکتر پزشکیان در این گفت وگو تصریح کرد: «ما همواره به جای اینکه رویکردها و روش ها را عوض کردن بدهیم مقصرها را معرفی کرده ایم و تلاش کرده ایم افراد را مقصر پرسشها قلمداد کنیم. به همین علت نیز ۴۰ سال است نتوانسته ایم مسئله مدیریت کشور را حل کنیم.

    در هفته های اخیر دو وزیر در مجلس استیضاح شده است اند. پرسش اینجاست که آیا وزرای تازه می توانند پرسشها این دو وزارتخانه ها را حل کنند. پاسخ من به این پرسش منفی هست. ما باید به جای اینکه افراد را مقصر پرسشها کشور تلقی کنیم تلاش کنیم رویکردها و روش های مدیریتی را در کشور عوض کردن بدهیم». در ادامه متن گفت وگوی «آرمان» با دکتر مسعود پزشکیان را از نظر می گذرانید.

    چالش ها و پرسشها کنونی کشور تاکنون دو قربانی در مجلس داشته و وزرای کار و رفاه اجتماعی و اقتصاد به وسیله نمایندگان مجلس منزل نشین شده است اند. از سوی دیگر حضور

    چرا به رغم تاکید شخصیت های سیاسی مبنی بر ضرورت بازگو کردن چالش ها و پرسشها پیش روی دولت، آقای روحانی از بیان این واقعیت ها در مجلس خودداری کردند؟ آیا نمایندگان مجلس از پاسخ های مدیر جمهور قانع نشدند؟

    حضور مدیر جمهور در مجلس در جهت دموکراسی و جمهوریت نظام بود و ایشان باید براساس قانون به دغدغه های نمایندگان مجلس پاسخ می دادند. با این وجود نمایندگان مجلس از بین پنج پاسخی که آقای مدیر جمهور دادند از چهار پاسخ قانع نشدند. مساله مهم اینجاست که آیا حضور مدیر جمهور در مجلس و پاسخگویی به نمایندگان به حل پرسشها و چالش های کنونی جامعه کمک می کند یا خیر؟ آقای روحانی قبل از حضور در مجلس خدمت مقام معظم رهبری رسیده بودند. به همین علت نیز ممکن است با توجه به مشورت هایی که با ایشان داشته اند به مصلحت ندیده اند که بعضی پرسشها را جهت افکار عمومی بازگو کنند. به نظر من آقای روحانی می توانست در بعضی پرسشها شفافیت بیشتری داشته باشد و همچنین به صورت جدی به تحلیل موانع پیش رو بپردازد.

    با این وجود ایشان خیلی راحت از کنار این پرسشها گذشتند تا فضای مجلس متنشج نشود و اتفاق ناخوشایندی رخ ندهد که بازتاب نامناسبی در بین افکار عمومی و رسانه های خارجی داشته باشد. بنده اعتقاد هستم آقای روحانی باید واقعیت ها، محدودیت ها و اختیارات خود را به صورت براق جهت مردم بازگو می کرد تا مردم به خوبی با دلایل پرسشها کنونی کشور آشنا شوند. ما باید بپذیریم که مشکلاتی که در شرایط کنونی در جامعه ما وجود دارد به تازگی به وجود نیامده و نمی توان در کوتاه مدت جهت آنها راه حل صحیح و اصولی پیدا کرد. گفتن پرسشها راحت هست. جامعه ما مدت هاست با یأس جامعه شناسی مواجه شده است هست. هنگامی که فردی مشکلی را مطرح می کند و سپس جهت آن مسئله راه حل ارائه نمی کند باعث هرج و مرج می شود.

    واقعیت هایی که آقای روحانی از بیان آنها در مجلس خودداری کردند چه بود؟

    ۴دهه نتوانستیم مسئله مدیریت را حل کنیم

    بنده در جلسه استیضاح وزیر اقتصاد نیز عنوان کردم که پرسشها اقتصادی تنها به وزیر اقتصاد ارتباط پیدا نمی کند. ما از ابتدا با آمریکا مسئله داشته ایم و این پرسشها تا به امروز نیز وجود داشته هست. آمریکا همواره جهت ما مسئله ایجاد کرده هست. در ابتدای انقلاب این کشور به دنبال کودتا در کشور عزیزمان ایران بود و هنگامی که به نتیجه نرسید جنگ نظامی را به ما تحمیل کرد و کشور عزیزمان ایران را به مدت هشت سال درگیر جنگ کرد. در برابر ما نیز آمریکا را قبول نداشته و سیاست های این کشور را ظالمانه و استکباری می دانیم. به همین علت نیز پرسشها ما با آمریکا روزبه روز شدت یافتن شد و در شرایط کنونی نیز با روی کار آمدن ترامپ در وضعیتی قرار گرفته ایم که رابطه کشور عزیزمان ایران و آمریکا از تنش زیادی برخوردار شده است هست، البته بعضی رفتارهای داخلی مانند حمله به سفارت انگلیس و عربستان و زیر پرسش بردن برجام نیز معادلات منطقه ای و بین المللی را پیچیده تر کرد که در نهایت به ضرر کشور عزیزمان ایران تمام شده است است.

    هنگامی که ترامپ، عربستان و اسرائیل با برجام مخالف هستند و از انعقاد این توافق بین المللی عصبانی هستند باید به این نتیجه رسید که برجام یک دستاورد مهم جهت ما بوده هست. هنگامی که ما درگیر جنگ نظامی بودیم به سمت ما بمب شلیک می کردند و ما به خوبی انفجار بمب را مشاهده می کردیم. این در حالی است که در شرایط کنونی ما با یک جنگ اقتصادی تمام عیار مواجه شده است ایم که اتفاقا بمب های بزرگ تر و نیرومند تری نیز به سمت ما پرتاب شده است هست. با این وجود ما هنوز اهمیت این بمب های اقتصادی را درک نکردیم.

    چالش ها و پرسشها کنونی کشور تاکنون دو قربانی در مجلس داشته و وزرای کار و رفاه اجتماعی و اقتصاد به وسیله نمایندگان مجلس منزل نشین شده است اند. از سوی دیگر حضور

    چرا جهت احتمال عدم موفقیت برجام برنامه نداشتیم و جهت جنگ اقتصادی آماده نبودیم؟ آیا مجلس در این زمینه تدبیر مورد نیاز را انجام نداد؟

    ما هنوز هم جهت جنگ اقتصادی آماده نیستیم. در شرایط کنونی که ما در جنگ اقتصادی قرار گرفته ایم بعضی از این وقت استفاده می کنند تا دیگران را تخریب کنند. در شرایط کنونی ما باید ستاد جنگ تشکیل بدهیم و فرماندهی یکسان به وجود بیاوریم و همه خود را موظف کنند که زیر نظر این فرماندهی جنگ عمل کنند. در وقت جنگ یک ستاد یکسان بین همه ارگان های نظام اعم از دولت، مجلس و نهادهای نظامی تشکیل شده است بود که همه تحت نظر این ستاد یکسان فعالیت می کردند. امروز همه کسانی که می توانند به پرسشها کشور کمک کنند و راه حل دارند باید در یک اتاق جنگ دور هم جمع شوند و راجع به راه های برون رفت از پرسشها کشور به یک جمع بندی مناسب دست پیدا کنند. به نظر من دستور تشکیل این اتاق جنگ نیز باید به وسیله مقام معظم رهبری صادر شود و ایشان به این اتاق جنگ نظارت داشته باشند.

    نباید به دنبال این باشیم که یک نفر را مقصر اوضاع موجود قلمداد کنیم و وی را تحت فشار قرار بدهیم که آیا پرسشها حل نمی شود. نشانه مهم کسانی که تحریم ها را به ما تحمیل کردند این بود که جامعه ما را بی ثبات کنند و نظم جامعه را به هم بزنند. بعضی گمان می کردند با استیضاح وزیر اقتصاد اوضاع اقتصادی کشور اصلاح پیدا می کند و قیمت ارز کم کردن پیدا می کند. این در حالی است که در عمل اوضاع تصویر شد و قیمت ارز زیاد کردن پیدا کرد. مردم نیز به این نتیجه رسیده اند که با این استیضاح ها و برکناری وزرا پرسشها کشور حل نمی شود.

    ۴دهه نتوانستیم مسئله مدیریت را حل کنیم

    در دولت آقای روحانی مدیران میانی و استانداران عملکرد قابل قبولی ارائه نکرده و به نظر می رسد حضور آقای روحانی در مجلس به نوعی جهت جبران ضعف عملکرد مدیران میانی دولت بود. آیا مجلس به صورت جدی به گزینش مدیران میانی و استانداران در وزارت کشور ورود نمی کند؟

    در گذشته همه ما در یک بزرگراه صاف حرکت می کردیم و کسی موانع را نمی دید. با این وجود امروز که بزرگراه صاف و هموار نیست و سنگلاخی شده است شرایط سخت شده است و دیگر مانند گذشته نمی توان به آسانی حرکت کرد. به قول پروین اعتصامی: «محتسب مستی به ره دید و گریبانش گرفت/ مست گفت ای دوست این پیراهن است افسار نیست. گفت مستی، زان باعث افتان و خیزان می روی/ گفت جرم راه رفتن نیست، ره هموار نیست». اگر ما می توانستیم نفت خود را به آسانی صادر کنیم و دولت بودجه کافی در اختیار داشت اوضاع جامعه تا به این اندازه ملتهب نمی شد. از سوی دیگر نمایندگان مجلس نیز نمی توانند به بسیاری از مطالبات منطقه ای خود پاسخ بدهد و انتظار دارد دولت در این زمینه به آنها کمک کند. این در حالی است که دولت بودجه کافی در اختیار ندارد و به همین علت نیز نمایندگان مجلس چاره ای جز طرح پرسش و استیضاح وزرا ندارند.

    من اعتقاد دارم با استیضاح وزرا مسئله بیکاری وافزایش قیمت ارز حل نخواهد شد. حتی اگر این دولت جای خود را به دولت دیگری نیز بدهد دوباره اوضاع به همین شکل خواهد بود. ساختار مدیریت در کشور ما از ابتدای انقلاب تاکنون براساس یک ساختار علمی نبوده و در شرایط کنونی نیز رویکرد مناسبی جهت گزینش مدیران وجود ندارد و مدیران براساس سلایق سیاسی و جناحی گزینش می شوند. مدیران در گذشته چه رویکردی داشتند که امروز دچار عوض کردن شده است است؟ مسئله یک ماشین در بزرگراه صاف مشخص نمی شود و بلکه زمانی خود را نشان می دهد که ماشین به سربالایی می رسد و فشار زیادی را تحمل می کند. در شرایط کنونی نیز ما در اوضاع سربالایی و بزرگراه ناهموار قرار گرفته ایم. به همین علت نیز پرسشها به یکباره آشکار شده است هست. میزان عمر مدیران ما حداکثر 5/2 سال است.

    درکدام کشور دنیا اوضاع مدیران تا به این اندازه بی ثبات است؟ علت این مساله این است که ما همواره به جای اینکه رویکردها و روش ها را عوض کردن بدهیم مقصرها را معرفی کرده ایم و تلاش کرده ایم افراد را مقصر پرسشها قلمداد کنیم. به همین علت نیز 40 سال است نتواسته ایم مسئله مدیریت کشور را حل کنیم. در هفته های اخیر دو وزیر در مجلس استیضاح شده است اند. پرسش اینجاست که آیا وزرای تازه می توانند پرسشها این دو وزارتخانه ها را حل کنند. پاسخ من به این پرسش منفی هست. ما باید به جای اینکه افراد را مقصر پرسشها کشورتلقی کنیم تلاش کنیم رویکردها و روش های مدیریتی را در کشور عوض کردن بدهیم.

    آیا به علت ضعف مدیران میانی و استانداران احتمال استیضاح وزیر کشور وجود خواهد داشت؟

    احتمال استیضاح وزیر کشور وجود دارد. در شرایط کنونی نمایندگان مجلس امضاهای زیادی جهت استیضاح وزرا جمع کرده اند که این اوضاع راجع به آقای رحمانی فضلی نیز وجود دارد. باید توجه کرد که نمایندگان مجلس با پرسشها زیادی جهت پاسخگویی به مطالبات منطقه ای خود مواجه هستند. هنگامی که نمایندگان پرسشها مناطق را با دولت مطرح می کنند، از طرف دولت جواب سربالا می شنوند. همین جواب سربالا ها هم علت بر استیضاح وزرا بوده هست. بدون شک مشکلی که می شد با دست باز شود در وضعیتی قرار داده شد که نمایندگان مجبور شدند آن را با دندان باز کنند.

    چرا فضای مجلس به خصوص در جلسه استیضاح وزرای دولت به سمت بی اخلاقی رفت؟ پیامدهای این بی اخلاقی ها در بین افکار عمومی جامعه چیست؟ آیا این بی اخلاقی ها جایگاه مجلس را در بین مردم تنزل نمی دهد؟

    من هم در این قضیه با شما موافق هستم و اعتقاد دارم روندی که در پیش گرفته شده است مطلوب نیست. همه ما در به وجود آوردن این اوضاع به یک اندازه نقش داشته ایم و نمی توانیم تقصیرات را به گردن یک نفر بیندازیم. همه ما باید تلاش کنیم به پرسشها خود بپردازیم و تلاش کنیم مسئله خود را حل کنیم. اگر این اتفاق رخ بدهد وقت این وجود نخواهد داشت که به پرسشها دیگران بپردازیم. مشکلاتی که در جامعه ایجاد شده است نتیجه واکنش‌ها مسئولان است و همه ما در ایجاد پرسشها جامعه به اندازه جایگاهی که در اختیار داریم نقش داشته ایم. به همین علت نیز هر کسی که وارد گود مدیریتی کشور شود به آسانی نمی تواند پرسشها را حل کند. ما در مسیری حرکت می کنیم که چالش برانگیز است و اگر هرچه سریع تر از این چالش ها عبور نکنیم ممکن است با بحران های جدی تری در آینده مواجه شویم.

    چرا مجلس جهت پرسشها کنونی مردم هیچ راه حل منطقی و کاربردی ندارد و تنها دولت را مقصر می داند؟ نمایندگان مجلس به اعتبار اعتماد مردم باید جهت چنین شرایطی تدبیر داشته باشند. آیا چنین اتفاقی رخ نداده است؟

    همه ما در این اوضاع مقصر هستیم و باید بپذیریم که در به وجود آوردن شرایط کنونی جامعه نقش داشته ایم. توصیه دیگر اینکه زبان و نگاه مشترکی در بین نمایندگان مجلس جهت حل پرسشها کشور وجود ندارد. نمایندگان مجلس از طیف های متفاوت فکری و سیاسی هستند و هر کدام از آنها براساس ساختار مجلس به دنبال این هستند که جهت پرسشها حوزه انتخابیه خود چاره اندیشی کنند. نمایندگان به این توصیه آگاهی دارند که اگر نتوانند جهت پرسشها منطقه خود راه حل پیدا کنند مردم دیگر به آنها اعتماد نخواهند کرد. به همین علت نیز به دولت فشار می آورند که بودجه کافی در اختیار آنها قرار بدهد تا بتوانند به مطالبات مردم پاسخ بدهند. در نتیجه در چنین شرایطی هنگامی که نماینده مجلس با منابع محدود از یک طرف و از طرف دیگر با تحریم های آمریکا مواجه می شود چاره ای به جز انتقاد از دولت ندارد.

    بنده اعتقاد دارم در شرایط کنونی همه باید به هم کمک کنند و نباید انتظار داشت که یک گروه بتواند پرسشها کشور را حل کند. ما باید آرایش جنگ اقتصادی به خود بگیریم و تلاش کنیم از اقصاددانان کشور در این زمینه استفاده کنیم. بدون شک در شرایط جنگ اقتصادی نمی توان به کمک گروه های دیگر امیدوار بود ، بلکه باید ازکارشناسان و کسانی که در این زمینه تخصص دارند استفاده کرد.

    پس از اتفاق فیضیه شما عنوان کردید که تحقیقات راجع به این اتفاق به نتیجه نخواهد رسید. استدلال شما در این زمینه چیست و چه موانعی در روند تحقیقات راجع به چنین پرونده هایی وجود دارد؟

    برخی اتفاقات در کشور ما رخ می دهد که در روند تحقیقات آن حقیقت جهت مردم آشکار نمی شود و این عدم شفافیت ها باعث واگرایی و بدبینی نسبی شده است هست. هنگامی که پلاکارد تهدیدآمیز در مدرسه فیضیه قم در دست بعضی افراد مشاهده می شود باید شرایطی وجود داشته باشد که ریشه ها و انگیزه این اقدام جهت مردم روشن شود ولی این اتفاق رخ نمی دهد و موانعی در این زمینه وجود دارد که اجازه نمی دهد حقیقت ماجرا جهت مردم آشکار شود. روی این پلاکارد نوشته شده است «ای آنکه مذاکره شعارت/ استخر فرح در انتظارت». این مطلب به خوبی نشان می دهد که کسانی که چنین شعارهایی را مطرح می کنند از پیامدهای مذاکره نکردن اطلاع ندارند. البته ما نیز هنوز پیامدهای مذاکره نکردن را جهت مردم تشریح نکرده ایم.

    آیا بهتر نبود در شرایطی که بعد از اتفاق فیضیه شائبه هایی در بین افکار عمومی به وجود آمده مجلس شورای اسلامی به عنوان ورود می کرد؟

    در شرایط کنونی بزرگان کشور باید اختلافات را کنار بگذارند. الان وقت واکاوی چنین مسائلی نیست. بدون شک واکاوی کردن چنین مسائلی اوضاع را بدتر می کند که به مصلحت امروز کشور نیست. به همین علت نیز بهتر است که به دنبال پیدا کردن عیب دیگران نباشیم. در نتیجه دامن زدن به چنین مسائلی نه تنها به وحدت جامعه کمک نمی کند وبلکه در جامعه تفرقه ایجاد می کند.

    آرمان

    واژه های کلیدی: استیضاح | نمایندگان مجلس | اخبار سیاسی و اجتماعی


    دانلود


    دانلود فایل ها

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • تکست بوک
  • خرید کتاب انگلیسی
  • خرید کیندل آمازون
  • کتاب زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دانشگاهی
  • باکس کتاب
  • مانگا زبان اصلی
  • قیمت چاپ کتاب PDF
  • چاپ مانگا
  • رفتن به نوار ابزار